K-MEDIA

ZAJÍMAVOSTI

„Máte naši kartičku?“

Publikováno

-

nakupování

Věrnostní program či členství v zákaznickém klubu nabízí značná část obchodníků. Zákaznická kartička, aplikace v telefonu či registrace na e-shopu může spotřebitelům přinést rozličné výhody. Nejčastěji se jedná o lákavé slevy. I zde však platí, že nic není zadarmo, spotřebitelé totiž za výhodnější ceny platí svými osobními údaji a soukromím.

Platit penězi, nebo soukromím?

Ačkoliv se může zdát, že by prodejci mohli na rozmanitých výhodách, službách a slevách poskytovaných členům věrnostních programů a zákaznických klubů tratit, není tomu tak. „Právě skrze tyto bonusy lákají prodejci spotřebitele, aby se do programů či klubů registrovali, a tím jim poskytli nejen své osobní údaje, ale také možnost monitorovat jejich chování spojené s nákupy,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Pokud si totiž spotřebitel při nákupu „pípne” zákaznickou kartičku, prodejce je schopen přesně identifikovat daného spotřebitele a sledovat jeho nákupní historii.

Prodejce tím získá přesná data o tom, co, kdy, kde a za kolik spotřebitel nakupuje. Z těchto informací lze posléze odhadnout například i to, zda a kolik má spotřebitel dětí či domácích mazlíčků, popř. pro kolik členů domácnosti nakupuje. Tyto informace jsou pro prodejce velmi cenné, jelikož díky nim mohou sledovat nákupní trendy, upravovat svoji obchodní strategii, a především spotřebitelům poskytovat cílenou, individualizovanou reklamu. Někteří prodejci si přitom tato data nemusí nechávat pouze pro sebe, ale mohou je prodávat jiným společnostem, což pro ně představuje další zdroj zisků.

(Ne)povolený sběr

Před nepřiměřeným či bezúčelným sběrem osobních údajů poskytuje všem fyzickým osobám ochranu zejména unijní nařízení známé pod zkratkou GDPR. „Osobním údajem nejsou dle GDPR pouze typické údaje jako jméno, e-mail, datum narození nebo adresa bydliště spotřebitele, ale jakákoliv informace, díky níž je prodejce schopen přímo nebo v kombinaci s jinou informací identifikovat konkrétní osobu,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Jako osobní údaj se tak potenciálně může považovat i celá faktura za nákup spotřebitele nebo jeho e-mailová komunikace s prodejcem.

Zpracování osobních údajů spotřebitelů mohou prodejci provádět pouze na základě několika důvodů uvedených v GDPR. Typicky udělí spotřebitel souhlas se zpracováním nebo je zpracování nezbytné pro splnění smlouvy mezi spotřebitelem a prodejcem. Dále je zpracování povolené, pokud ho výslovně vyžaduje zákon (např. pro daňové účely) nebo pokud je prováděno ve veřejném zájmu. Prodejce musí také přesně stanovit, které konkrétní osobní údaje sbírá a pro který účel jsou sbírány. Taktéž je povinen sbírat pouze minimální potřebné množství údajů, které pro splnění stanoveného účelu potřebuje.

Vymazat, prosím!

Tyto informace bývají zpravidla uvedeny v zásadách zpracování osobních údajů, které musí být spotřebiteli dostupné. „Prodejce je zásadami vázán. Má tedy zakázáno zpracovávat osobní údaje bez zákonného důvodu, zpracovávat je v nepotřebném či excesivním množství a využívat je pro jiné účely,“ dodává Hekšová z dTestu. V případě, že prodejce poskytuje osobní údaje jiným osobám či společnostem, musí je také identifikovat. Pokud by spotřebitel měl podezření, že prodejce tyto povinnosti porušuje, může se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů, aby věc prošetřil. Formulář stížnosti a další relevantní informace mohou spotřebitelé najít zde: https://uoou.gov.cz/verejnost/stiznost-na-spravce-nebo-zpracovatele.

Spotřebitelé také disponují několika právy, které jim GDPR přiznává. Zaprvé mohou po prodejci žádat informace o účelu a rozsahu zpracování jejich osobních údajů, době jejich uchování nebo zda je prodejce poskytuje jiným osobám či společnostem. Zároveň mohou požádat o zaslání kopie všech osobních údajů, které o nich prodejce vede. Pokud by spotřebitelé zjistili, že osobní údaje jsou chybné, mají právo žádat o jejich opravu. Taktéž mohou odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů, který dříve prodejci udělili. A v neposlední řadě mají také právo požadovat výmaz svých osobních údajů. Zpravidla je pak prodejce povinen vymazat všechny osobní údaje daného spotřebitele, ke kterým má přístup, ledaže se uplatní některá z výjimek obsažených v GDPR. Třeba pokud je zpracování nutné pro splnění jeho zákonné povinnosti.

Image by drobotdean on Freepik

Komentovat

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Populární